Góra-Żar-Slowspotter

Beskid Mały: 3 propozycje na lokalne wycieczki z małymi dziećmi w otoczeniu przyrody

Na zaproszenie gospodarzy slow miejscówki Między Stawami, w październiku wyruszyliśmy w bogaty przyrodniczo rejon Polski – Dolina Karpia, Beskid Mały. Mieliśmy dużo szczęścia z pogodą – dużo słońca, złota piękna jesień pozwoliła nam nasycić oko buzująca przyrodą.

Zwykle jak jesteśmy w danym miejscu, jemy powolne śniadania, wpatrujemy się w widoku za oknem, gotujemy, bawimy się z dziećmi ale też udajemy się na nieśpieszne lokalne wycieczki, koniecznie w otoczeniu natury.

Rejon Beskidu Małego to pasmo górskie w Polsce, w dorzeczu Wisły, stanowiące część Beskidów Zachodnich, a najwyższym szczytem jest Czupel (930 m), niedaleko Bielska – Białej.  W okolicy znajdują się malownicze pasma górskie, które w połączeniu z  jeziorem Międzybrodzkim stanowią przepiękną bazę wypadową na okoliczne wycieczki.

Miedzy Stawami Slowspotter Beskid Maly Dom Osiek Dron

1. Góra Żar - krótka przejażdżka kolejką z malowniczymi widokami na Beskid Mały

Lokalizacja: Międzybrodzie Żywieckie, Góra Żar, 761 m n.p.m.

Głównym powodem, dla którego udaliśmy się na Górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim, była niepohamowana chęć przejazdu kolejką linowo-terenową na szczyt. Okazało się, że bardzo powolna przejażdżka to jakieś 5 min. ale za to mogliśmy podziwiać malownicze widoki Beskidów w połączeniu z jeziorem Międzybrodzkim.

U podnóża Góry Żar jest płatny parking, gdzie zostawiacie samochód, kupujecie bilet na kolejkę w kasie i czekacie na kolejny kurs. Gdyby. nie wiało tego dnia mocno, wróciliśbyśmy spacerem z góry, gdyż taka opcja jest również możliwa.

Góra Żar jest popularnym miejscem odwiedzanym przez pieszych wędrowników.  Przechodzi tędy czerwono szlak zwany Małym Szlakiem Beskidzkim. Nim możemy dotrzeć na Górę Żar z miejscowości Żarnówka Mała, położonej nad Jeziorem Międzybrodzkim. Wyjście zajmuje niespełna 2 godziny.

To także ulubione miejsce wśród paralotniarzy oraz rowerzystów górskich. Z ciekawostek na szczycie Góry Żar swój początek mają 3 trasy przeznaczone dla kolarzy górskich.

Warto dodać, że byliśmy poza sezonem i to w środku tygodnia, więc praktycznie byliśmy sami w kolejce – zakładamy, że w innych okolicznościach byłoby tu tłoczno.

Na szczycie podziwialiśmy malownicze widoki na Beskid Mały,  a potem weszliśmy do restauracji Góra Żar, która jest całkiem nieźle oceniona w Google 4.8. Niestety na miejscu okazało się, że terminal nie działa i nie mieliśmy gotówki, zatem wizja pysznej pizzy z pięknym widokiem legła w gruzach. Pojechaliśmy dalej szukać miejsca, gdzie możemy zjeść dobry obiad w otoczeniu jesiennej przyrody…

Miedzy Stawami Slowspotter Beskid Maly Gora Zar Kolejka 2
Miedzy Stawami Slowspotter Beskid Maly Gora Zar Kolejka
Góra-Żar-Beskid-Mały-Slowspotter

2. Punkt widokowy Hrobacza Łąka - spacer do Schroniska żółtym szlakiem

Lokalizacja: Hrobacza Łąka, 828 m n.p.m., Żarnówka Mała

Na Hrobaczą Łąkę 828 m. n.p.m. wybraliśmy się, aby coś przekąsić w schronisku z pięknym widokiem, które się tam znajduje. Do miejsca możecie dojść żółtym szlakiem, drogą asfaltową z  Żarnówki Małej, zajmie to Wam około godzinę. My nie znaliśmy drogi, a lubimy czasami oddać się przygodzie, więc postanowiliśmy wjechać samochodem jak najwyżej. Ponadto byliśmy już bardzo głodni po nieudanej próbie zjedzenia w restauracji Góra Żar:) Jednak w wyższych partiach droga okazała się bardzo wyboista, dziurawa, pełna kamieni, więc zaparkowaliśmy w odpowiednim miejscu i doszliśmy kawałeczek piechotą. Polecamy wjazd tylko dla samochodów terenowych a najbardziej polecalibyśmy spacer wśród drzew.

Na miejscu niestety nie było Gospodarza, więc znowu nie mogliśmy nic zjeść:) Ale za to podziwialiśmy malownicze widoki (jeszcze lepsze niż na Górze Żar) na pofalowane tereny Beskidu Małego, na Babią Górę a szczęściarze mogą również zobaczyć stąd Tatry.

Znaleźliśmy tu również ławeczki, wiaty  i miejsce na ognisko, więc idealne miejsce na piknik. Szkoda tylko, że nie mieliśmy prowiantu:) Ale polecamy Wam bardzo to miejsce i spacer – piękne widoki, łatwy spacer pod górę, drogą przez las i zapewne mniej ludzi niż np. na  Górze Żar lub na szczycie Kocierz.

Hrobacza-Łąka-Beskid-Mały-Slowspotter
Beskid Mały Hrobacza łąka Slowspotter
Miedzy Stawami Slowspotter Beskid Maly Mapa
Hrobacza-Łąka-Beskid-Mały-Slowspotter-widok
Hrobacza Łąka - widok-na -góry

3. Park Ruchomych Dinozaurów - spacer po parku w otulinie drzew

Lokalizacja: Zatorland, Park Ruchomych Dinozaurów

Park Ruchomych Dinozaurów to obowiązkowy punkt dla miłośników dinozaurów i atrakcji dla dzieci na świeżym powietrzu.  Z jednej strony nie lubimy tłocznych  i masowych punktów rozrywki ale ten Zatorland urzekł nas pod wieloma względami. Po pierwsze byliśmy po sezonie, to był już ostatni otwarty weekend w tym roku, więc na miejscu nie było tłumów. Po drugie jest to Park Dinozaurów na świeżym powietrzu, w otulinie drzew ze specjalną ścieżką dydaktyczną, więc idealne na niespieszne spacery z wózkiem. A po trzecie figury ruchomych dinozaurów są świetną formą edukacji w połączeniu z rozrywką. Dinozaury wyglądają jak żywe, przy każdym znajdziecie tabliczkę z nazwą i ciekawostką o danym gatunku. Mam wrażenie, że była to świetna zabawa również dla dorosłych. Czuliśmy się jak w magicznej bajce, albo nawet jakbyśmy cofnęli się setki tysięcy lat do ery dinozaurów.

Na miejscu znajdziecie również muzeum, gdzie można zobaczyć prawdziwe pozostałości po tych wyjątkowych kreaturach. Jest to z pewnością jedna z najciekawszych form spędzania czasu z najmłodszymi w Beskidzie Małym. To co polecamy to wziąć ze sobą zdrowe przekąski i napoje, gdyż na miejscu niestety, jak to w parku rozrywki, znajdziecie jedynie przetworzone słodycze i frytki.

Cena biletu, które kupuje się na cały dzień,  obowiązuje dorosłych i dzieci powyżej 90 cm. Warto zakupić bilety online aby nie stać w długich kolejkach.

Park-Ruchomych-Dinozaurów-Slowspotter
Zatorland-Slowspotter-spacer-lokalna-wycieczka-z-dziecmi-Park-Ruchomych-Dinozaurów.jpg